Jeff Bezos and the Everything store av Brad Stone
Alexander Haneng anbefaler boken "Jeff Bezos and the Everything store" av Brad Stone

Websidene har i stor grad blitt det viktigste kontaktpunktet med kundene og omgivelsene. Og det holder ikke lenger med en pen side med positiv egenomtale. En webside skal påvirke handlingsmønsteret til de besøkende. Det handler om å tilby selvbetjeningsløsninger og å bygge relasjoner. Vi har derfor stilt Alexander Haneng, COO i Geta, spesialister på e-handel, noen spørsmål om dette temaet.

Hvordan ser fremtidens nettside ut?

-Vi går fra en situasjon der web er noe man bør ha til at web blir et forretningskritisk hovedkontaktpunktet med markedet. Web fungerer allerede som det første kontaktpunktet, stedet brukerne går inn før de forholder seg til selskapet i andre kanaler, fysisk eller digitalt. Dette er tydelig selv i butikkjeder med tett kundekontakt. Den første erkjennelsen der er at nettstedet ofte må ha større oppmerksomhet enn utsalgsstedene. Det betyr at weben må ha solid forankring på toppledernivå.  Den andre erkjennelsen er at sidene må utvikles for å la den besøkende løse oppgaver, ikke bare for å vise frem noe. Selv store kjøp skjer i dag på nett. Den tredje erkjennelsen er at sidene oppsøkes fra smarttelefoner. De må derfor primært utvikles for mobilen, innleder Alexander Haneng.

- Ta et eksempel: Den tyske nettbutikken Zalando er på mange måter mer en IT-bedrift som selger klær, enn en kleskjede som aktivt bruker IT-løsninger. På konsernnivå er 600 av deres 8000 ansatte programmerere som jobber med utvikling av deres egne IT-løsninger og nettbutikk.

Hvordan brukes teknologien i dialogen med markedet?

- I Norge er volumene relativt små. Muligheten for å etablere store datamengder og bruke kunstig intelligens er større i store markeder. Men fremdeles er det et enormt potensiale for personalisering av innhold på medier og websider. F.eks. er Sannsyn, en up-and-coming norsk start up i verdensklasse når det gjelder å tilpasse nettsider, nettbutikker og markedsføring til hver enkelt besøkende basert på Big Data og algoritmer. Det norske regelverket er strengt på personvernområdet. Dette er positivt, men gjør nok også at norske aktører vil møte tøff konkurranse fra utlandet.

Hvordan kommer e-handelen til å utvikle seg?

-Det er særlig to trekk jeg vil nevne. Det kommer til å bli en langt mer flytende overgang mellom nett og fysisk handel. De blir til ett. Mange tjenester er jo allerede basert på e-handelsløsninger uten at brukerne tenker på det som e-handel. Dessuten har B2B e-handel allerede blitt veldig stort, og veksten vil fortsatt skje eksponentielt. På dette området er kjennetegnet ved færre, men større transaksjoner.

Geta leverer tjenester på områder som nettbutikk, eHandel og publiseringsløsninger.

Vi kommer fremover til å beskrive ledernes IKT-utfordringer. Har du innspill, er du velkommen til å ta kontakt.

Kontaktperson Frøystein Johansen

froystein.johansen@abelia.no

+47 922 53 959