Fakta om Nofima:

Er et av Europas største næringsrettede forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien. Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 380 ansatte. Årlig omsetning er rundt 530 millioner kroner.

Hva er din ledelsesfilosofi?

Det finnes ikke et enkelt svar på det. Man forandrer seg etter som årene går. Man lærer, utvikler og endrer seg. Det å være leder handler uansett om to ting: Å settet et mål og deretter vise hvordan man kommer dit. I lederopplæring snakkes det ofte om ledelse som å oppnå resultater gjennom andre. Med et åpent samfunn og høyt utdanningsnivå, er min erfaring at folk flest ønsker og er i stand til å gjøre jobben sin. De trives med å sette seg mål og jobbe med å komme dit. Som leder blir min oppgave å legge til rette for at medarbeiderne skal kunne gjøre jobben sin. Å avklare forventninger som: Hva er målet? Hva er godt nok? er viktig. Samtidig må man være delaktig i prosessen. Man må vise omsorg og ta vare på dem man har et ansvar for. Egentlig er ikke ledelse noe mer hokuspokus enn det å stå for noe. Da vil andre være med deg, fordi de forstår hva du vil. Det som ødelegger tillitten er dersom man blir latt i stikken når ting er litt vanskelig.

Kan du gi et eksempel på når du har lykkes?

Jeg kan trekke frem et eksempel som er aktuelt for Nofima. Vi er midt i prosessen med å få på plass ett HR-system. I slike prosesser har jeg tidligere opplevd at jeg som HR-direktør blir veldig engasjert HR faglig. Men blant ledere og medarbeidere som skal bruke systemet, oppleves ikke det samme engasjementet. Systemet kan oppfattes som merarbeid og større belastning i en allerede hektisk hverdag. Man kan ikke tvinge gjennom noe. Så da må man bruke tid på forankring og informasjon. Det er viktig å få en forståelse av hva alle er opptatt av, hvorfor de eventuelt opplever det som en belastning og ikke en hjelp. Det handler om involvering. Klare å vise at systemet er et verktøy som gir bedre oversikt, forenkler arbeidsoppgaver og prosesser og gjør arbeidshverdagen enklere og mer effektiv: At man faktisk får bedre tid til å gjøre jobben sin. Når systemet er på plass, og tilbakemeldingene er: Hvorfor har vi ikke fått dette før? Da opplever jeg vi har lykkes.

Kan du gi et eksempel på noe du ikke fikk til?

Jeg har bakgrunn fra Forsvaret med befalsskole og krigsskole. Den gang jeg gikk på krigsskolen, ble vi veid, målt, silt og testa og veid på nytt. Vi var kremen blant Mor Norges ungdom. Vi lærte mye ledelsesteori som vi testet ut i praksis. Slik fikk vi lett en kultur der man får en oppfatning om hva som er "riktig" og "galt". Vi visste best. Jeg trodde en stund at rettferdighet handlet om å behandle alle likt. Men behandler du alle likt, er du ikke rettferdig. Det er først når du skjønner at du må behandle alle på samme måte man oppnår resultater. Det handler ikke om å ha så mange regler, men å motivere og legge til rette slik at alle får gjort jobben sin på best mulig måte. Dette er universelt, enten du jobber med soldatopplæring eller kunnskapsledelse.

Det ligger mye læring i både det å lykkes og ikke lykkes. Jeg tror at dersom man lytter til sine egne erfaringer og bruker disse, trenger man ikke sverge til en bestemt teori. Til syvende og sist handler det om oss mennesker og relasjonene mellom oss.

Har du et forbilde som leder?

Jeg har sans for mennesker som står for noe. Det trenger ikke være ledere. De kan stå for mange ting som jeg personlig ikke er så enig i, men det å stå for noe, kunne forklare det og akseptere at andre har andre oppfatninger, viser integritet. Folk som tar ansvar for det som skjer – enten det er på godt eller vondt - imponerer meg. Det er for mange eksempler på ledere som peker på noen andre når ting går galt.

Kontaktperson Hege Guttormsen

hege.guttormsen@abelia.no

+47 943 66 094