Hva er din ledelsesfilosofi?

Stillingstittelen min kunne vært omdøpt til «Daglig (g)leder». Nylig kom et møte litt bardus på meg. Min kollega Hoan Kristian så dette. Uten å spørre kom han inn med kaffe og sjokolade, ryddet møterommet - og vips så møtet forberedt ut. Det å synliggjøre slike små heltedåder er viktig som daglig gleder – det er så mange som snakker om de store ideer men så få som omsetter dette inn i praksis. Skape gull av gråstein er drivkraft for meg. Å få til noe ut av ingenting eller å få til mye ut av noe. Spesielt innen gründervirksomhet som jeg har jobbet mye med er dette vesentlig. Jeg tror på å sikte etter stjernene. Hvorfor være fornøyd med nest best? Det er mye morsommere og mer inspirerende å jobbe med mål om å vinne. Når vi er med å arrangerer konferansen Disruptive Education engasjerer vi stjerner som Sugata Mitra, ikke lektor Tørdal. Jeg tror på å krumme nakken og gå på. Sikte høyt og ha mot til å tenke nytt, tenke stort.

Kan du gi et eksempel på når du har lyktes?

Jeg har lykkes som styreleder i barnehagen – blant annet så fikk vi ved åpen og ærlig kommunikasjon integrert barn med ganske tung autismediagnose. Barnet ble en ressurs, en kilde til empati og omtanke – noe vi såkalte normale i stor grad viser tiltagende mangel på. og det finnes ikke viktigere jobber enn de som handler om barn og unge. I business har Amendor nylig lyktes med en leveranse til Utdanningsdirektoratet, vi har laget animasjonsfilm for skoleledere. Da vi lagde tilbudet tok vi sjansen på å bruke de beste i verden, Cognitive Media som sir Ken Robinson benytter. Vi ringte til England,
men Cognitive Media avfeide oss med at de ikke hadde tid. Da fløy vi over, leide bil og dro ned til Folkstone der de ettertraktede animatørene holder hus. Du kan si det var fare for at vi ramlet over klippene der nede ved Dover, men vi ringte på og stod på døra til vi fikk komme inn. Vi fikk dem med på oppdraget og leverer i disse dager de ferdige filmene til kunden. Vi siktet mot stjernene og traff blink.

Kan du gi et eksempel på noe du ikke fikk til?

Jeg har bommet på produktutvikling ved å ta med «Barnet» ut å gå før det kunne stå på egne ben. Det skjedde da jeg jobbet sammen med blant annet Forsvarets Forsknings Institutt på å utvikle en Anthrax "røykvarsler" da Twin Towers ble angrepet 11-9-2001. I kjølvannet etter 9-11 var det paranoia med hensyn til nye angrep, ikke minst kjemiske og biologiske. Noen dager etterpå ringte Donald Rumsfeldts nestkommanderende i Pentagon og ville ha vårt vesle firma "over there" for å demonstrere hvordan detektoren vår fungerte. Vi telte på knappene, vi visste vi hadde et produkt som fungerte på labben, men var usikre på om det ville fungere ute i felt. Vi sa ja etter noen dagers betenkning og landet uken etter på Los Alamos Labs i Nevada ørkenen. På demoen kom selveste generalen stormende inn, spurte oss rett ut om vi kunne detektere Anthrax her og nå i hans medbrakte drikkeflaske. Han hadde forventninger om hurtigtestlignende system ala graviditetstester, mens vårt produkt fordret hvite hansker og antiseptisk overtrekksdrakt i desifiniserte labomgivelser. Lærdommen var:

  • Ikke gå ut i markedet med et halvferdig produkt, særlig ikke med produkter hvor kundene står i kø for å kjøpe...
  • Gå aldri ut med et nytt produkt før du kjenner og kan kontrollere forventningene til dem du skal selge produktet til.

Har du et forbilde som leder?

Nelson Mandela. Han er en mann som kan sies å ha skapt enormt mye ut av ingenting. I et land hvor hvite i lange tider hadde mishandlet fargede kunne man lett fått tidenes ragnarokk, verre enn Rwanda. Nelson Mandela fikk med seg folket til å snu det andre kinnet til. Han fikk ledet hatet til energi for å bygge et nytt samfunn. Mandela var med å legge grunnsteinen for en nasjon som for få år siden arrangerte fotball VM med hele verdens oppmerksomhet og anerkjennelse rettet mot seg.

Kontaktperson Hege Guttormsen

hege.guttormsen@abelia.no

+47 943 66 094