Hvis man kunne forutsi fremtiden hadde det vært enkelt. Da kunne man lagt en plan, plottet ut milepæler, rekruttert den kompetansen man trengte og levert til oppsatt deadline. Historien viser at det er ikke så enkelt. Det ble aldri noe av de flyvende bilene - men det ble internett. Det er bare 15 år siden at Macromedia og Flash hadde sin storhetstid. I dag er det så å si ingen som har bruk for actionscriptere lenger. 

Likevel trenger man mennesket som actionscriptet for 15 år siden. Med sin grunnleggende teknologiforståelse, har actionscripteren de beste forutsetningene for å lære nye teknologiske tilnærminger. Utvikler man teknologi, vet man utmerket godt hva det betyr å kaste seg rundt for å lære noe nytt. Teknologi har alltid en utløpsdato, og det som er nytt kommer ofte i hauger og kan være vanskelig å forutse. 

Dette krever noe av oss som ledere. Når ingeniøren ikke skal være ingeniør hele livet lenger, må det etableres en aksept for endring. Det ukjente må ufarliggjøres, og egenskaper som læreevne og nysgjerrighet må hylles og få en større plass i stillingsannonsene. Hva man kan i dag, danner grunnlaget for det man kan lære seg i morgen. Som leder må du være åpen og lyttende. Selvsentrert arroganse er direkte ødeleggende. 

Abelia kaller det for å lede i ukjent terreng. De fleste av våre medlemmer manøvrerer i et ukjent terreng hver eneste dag. De må ta raske beslutninger. De må være mestere i å skille signaler fra støy. De besitter et høyt kunnskapsnivå som stadig oftere har behov for omstilling. De som forstår dette vinner konkurransen om fremtiden.

Hvis man kunne forutsi fremtiden hadde det vært enkelt…

Dette innlegget sto på trykk i Finansavisen onsdag 4. juni 2014

5. juni arrangerer Abelia sin årskonferanse. Temaet i år er nettopp "Å lede i ukjent terreng". Her finner du programmet og oversikt over innledere.

Går du glipp av konferansen? Fortvil ikke, den streames her.