På besøk hos F5 som har samlet flere norske brands under ett og samme tak
På besøk hos F5 som har samlet flere norske brands under ett og samme tak

Motebransjen i den vestlige verden operer med design, merkevarestrategi og internasjonal handel. bransjen er oppdragsgiver til en omfattende og komplisert global verdikjede. Som andre store industrier, sliter man med å være bærekraftig. Likevel er det en økende bevissthet om dette i bransjen, og bedriftene er proaktive sammenlignet med andre bransjer. I Norden har man opprettet et nordisk samarbeidsprosjekt NICE – Nordic Initiative Clean and Ethical der hensikten er at Norden skal gå foran som en global leder innen disse miljøutfordringene.

Gisle Mardal forteller her om Norges nye eksportnæring hos TV Haugaland

En av de viktigste driverne i motebransjen er teknologi, som er med på å utvikle nye markeder og kommunikasjonsplattformer,  og nye måter å produsere på, som for eksempel 3D-scan og print.

Går fra kampen i gata til kampen online

- Det jeg kanskje synes var mest interessant å høre om hos Moods of Norway, var hvordan markedet utvikler seg, og hvor raskt denne utviklingen skjer, sier Haugli. For Moods of Norway er jo fortsatt selve butikken viktig. Samtidig ser de at online-salget stadig øker. I USA spår man at halvparten av alle handlesentre er borte i løpet av en 10-års-periode grunnet online-salget. De sterkest voksende klesmerkene i USA selges bare på nett.

Norsk design under samme tak

Fra Moods of Norway gikk turen videre til F5, som driver på en litt annen måte. – Det er interessant å se hvordan F5 samler norsk design i ett og samme lokale, sier Haugli. I kjelleren leier de ut studio-plasser til designere. I etasjen over selges produktene. Dette er et strålende eksempel på hvordan man kan lykkes ved å samarbeide på noen områder og konkurrere på andre, sier han.

Fall winter spring summer (FWSS)

FWSS er et merke som har vokst i rekordfart. - Det er alltid gøy å besøke virksomheter der aktiviteten er stor, sier Haugli. Hos FWSS har de tydelig mye å gjøre, og det er slik det skal være når man hele tiden skal ligge ett skritt foran.

Direktelink til India

Hos Esmod utdannes det designere. Her lærer studentene seg designprosessen fra A - Å. – Det som imponerte meg voldsomt, var videokonferanserommet de har etablert på skolen, sier Haugli. Her kan studentene ha direkte kontakt med de som produserer klærne i India. Det er mulig å zoome inn helt ned på detaljnivå, slik at man får med seg alt. Dette er en enorm effektivisering av denne delen av produksjonen, der det tidligere ble sendt vareprøver frem og tilbake mellom designer og produsent til man fikk det ønskede resultatet. Her kan justeringer skje direkte etter kommunikasjon via skjerm.

- Med verdens høyeste kostnadsnivå, må vi i Norge ha den beste kompetansen. Fremover vil vi trenge entreprenører som vokser opp i og har forutsetninger for å lykkes i et globalt marked. I norsk mote- og designbransje finner vi noen av disse. Abelias ambisjon er å bidra til at flere lykkes og at Norge tar stadig større plass i verdens fjerde største næring, avslutter Haugli.

Tirsdag 9. desember var administrerende direktør i Abelia, Håkon Haugli sammen med markedssjef Lise Strøno Bruusgård og digitalt ansvarlig Hege Guttormsen med Gisle Mardal, daglig leder i NFI, på en besøksrunde i motebransjen.

De besøkte:

Moods of Norway, F5, Fall winter spring summer, ESMOD

Kontaktperson Gisle Mariani Mardal

gisle.m.mardal@abelia.no

+47 480 95 146