Merket for god design deles ut på Designdagen som arrangeres årlig i regi av DogA. – Målet med vårt arbeid er ikke å motta priser, sier Christian Søgaard, daglig leder i Designit. Men prisene er selvfølgelig en anerkjennelse av at vi har gjort en god jobb, og det er viktig for oss, sier han. Designit vant to priser i går – en for VoluSense, som er en sensorvest som registrerer lungefunksjonen hos nyfødte, og en for brystkreftprosjektet, der den brukersentrerte prosessen har redusert ventetiden for konsultasjon med 90 prosent.

- Vi i Abelia føyer oss til i rekken av gratulanter, sier Håkon Haugli. Vi ser nå et taktskifte i norsk design, der økt forståelse av nytte på ulike samfunnsområder, for eksempel innen tjenester, stadig blir et mer sentralt bidrag til verdiskapingen. Det er flott å se alle disse gode eksemplene på høy kvalitet, og ny og gammel kunnskap som sammen fører til gode løsninger og produkter for brukerne.

Disse Abelia-medlemmene vant priser:

Tank Design, emballasjedesign for ny ølserie til butikk og Vinmonopolet fra Macks Ølbryggeri

SINTEF, hoftebeskytter som forebygger fallskader, Hip

Halogen og Kongsberg Seatex, System for laserbasert relativ posisjonering til bruk offshore

Laerdal Global Health, bag og maske for gjenoppliving av nyfødte

Designit, måleinstrument av lungefunksjon hos nyfødte til sykehusbruk

Designit, brystkreftprosjektet, der den brukersentrerte prosessen har redusert ventetiden for konsultasjon med 90 prosent

Shortcut, mobil app for postbud med ruteinformasjon og meldinger

Agens, app for loggføring av privat øvelseskjøring av bil

Kontaktperson Hege Guttormsen

hege.guttormsen@abelia.no

+47 943 66 094