Forrige uke ble det kjent at det etableres en ny motearena i hovedstaden. Ett år etter at Oslo Fashion Week stengte dørene på grunn av manglende oppslutning og finansiering, lanseres konseptet Oslo Runway av pr-byrået This is pr med faglig støtte fra bransjeorganisasjonen Norwegian Fashion Institute (NFI).

– Norsk motebransje er i sterk vekst, men designerne mangler profesjonelle arenaer hvor de kan bygge opp merkevaren sin. Derfor støtter NFI initiativet Oslo Runway, og samarbeider med dem under vårt arrangement "Needlework & Technology" på Doga i mars, sier Gisle Mardal, leder for NFI.

Jorun Aarethun, forfatter av boken og journalist i DN ga sin støtte, og uttalte i et intervju med Osloby at hun tror det er positivt at PR-byrået allierer seg med NFI, som representerer mange aktører i bransjen.

Ufortjent dårlig omdømme

For NFI er det av stor viktighet å løfte norsk motebransje opp og frem. Mardal mener norsk motebransje sliter med et ufortjent dårlig omdømme, og har flere ganger tatt til orde for å snu denne oppfatningen. – Det er uheldig at oppfatningen er slik, for vi har så mye å være stolte av her i landet. For å markere dette, ønsker vi at Rådhuset skal åpne dørene for å vise det beste av norsk motedesign, slik de gjør i København. Det vil være en viktig milepæl, avslutter Mardal.

Hør Gisle Mardal hos NRK Kulturnytt og les artikkelen hos hos Dagens Næringsliv.

Norwegian Fashion Institute er et bransjeforum i Abelia.