Gisle Mariani Mardal har ansvaret for det faglige innholdet på årskonferansen 20. august. Til daglig jobber han med kreative næringer og er leder for Norwegian Fashion Institute, som er en bransjeforening i Abelia. Foto: Heidi Widerøe
Gisle Mariani Mardal har ansvaret for det faglige innholdet på årskonferansen 20. august. Til daglig jobber han med kreative næringer og er leder for Norwegian Fashion Institute, som er en bransjeforening i Abelia. Foto: Heidi Widerøe

Gisle Mariani Mardal jobber til daglig med kreative næringer og er leder for Norwegian Fashion Institute som er en bransjeforening i Abelia. I disse dager lanserer han også programmet for Abelias årskonferanse. – For første gang skal vi ha årskonferansen etter sommeren – ikke før, sier Mardal. Vi opplever at førsommertiden er hektisk for mange, og prøver derfor ut en ny vri.

Og nå handler det om å kjenne sin besøkelsestid. For Mardal har sammen med resten av prosjektgruppen satt sammen et spennende program som byr på alt fra internasjonale giganter som Google til nasjonale storheter.

Du finner mer informasjon, program og påmelding her

Det store spørsmålet

- I Norge er det ett spørsmål vi stadig og med letthet vender tilbake til: Hva skal vi leve av etter oljen? Men det blir straks vanskeligere med en gang man forsøker å svare, sier Mardal. For det er jo ingen som kan forutsi nøyaktig hva fremtiden bringer, og man går jo ikke fra et paradigme til et annet over natten. Når vi nå møter et drastisk dropp i oljeprisen, opplever vi store omstillinger – ikke bare i oljebransjen – men også i mange andre bransjer. Dette får direkte konsekvenser for norsk økonomi, sier han, og svaret på spørsmålet innledningsvis kommer kanskje fortere enn det vi egentlig hadde tenkt oss.

Nye muligheter

- Bransjen jeg kjenner best til er klesbransjen, som tilhører en kompleks og global verdikjede. Selv om det ikke er denne bransjen som er sentral på årskonferansen 20. august, har den en stor overføringsverdi. I Norge har mote vært avgrenset som en kunnskapsintensiv næring der man jobber med design, merkevarebygging og strategi. Produksjon har for det meste skjedd utenfor Norges grenser. Det som nå skjer er at vi opplever en høyteknologisk og robotisert re-industrialisering. Dette gir oss plutselig en mulighet til også å ta produksjonen tilbake til Norge. Med hele verdikjeden i Norge har norsk motebransje et potensial til å bli en viktig verdiskaper, på samme måte som den er det i våre naboland, sier Mardal. Vi har noen nasjonale fordeler som vi må utnytte. Norsk ull er for eksempel en råvare der etterspørselen øker. Forbrukere verden rundt blir stadig mer opptatt av at produkter de kjøper skal være unike, bærekraftige og gjerne kortreist. Norsk ull er i en klasse for seg hva gjelder bærekraft. Som eneste fiber er det svanemerkeregistrert og cradle to cradle sertifisert.

- Eksempler som dette viser at når noen dører lukkes er det andre som åpner seg, sier han. På årskonferansen i år har vi samlet både politikere, bedriftsledere og analytikere som skal snakke om fornyingen av Norge.

- Teknologiske skift kaster akkurat nå rundt på en rekke bransjer, og halvparten av dagens jobber er borte om 20 år. Fornyingen av Norge skjer nå, avslutter Mardal, som håper på godt oppmøte på konferansen rett etter ferien.

For program, innledere og påmelding, klikk her

Følg også med på #Abelia15

Kontaktperson Gisle Mariani Mardal

gisle.m.mardal@abelia.no

+47 480 95 146