Det var på høy tid å gjennomføre en modernisering både når det gjelder visuelt uttrykk i form av logo, farger og fonter og når det gjelder vår tilstedeværelse på internett, sier Paul Chaffey, administrerende direktør i Abelia. Utviklingen rundt oss går i en enorm fart. Abelias websider var ikke mer enn 6 år gamle, men likevel var de helt utdaterte i forhold til hva vi forventer av et moderne nettsted i dag, sier han. Derfor benyttet vi anledningen til å foreta en samlet pakke med endringer i forbindelse med vårt 10-års-jubileum. Vi er svært fornøyde med resultatet, og har tro på at de nye websidene vil oppfattes som et foretrukket sted å innhente informasjon om viktige områder som kunnskapsnæringen, ledelse, arbeidsrett, HMS og næringspolitikk.

Ny logo

Abelia har valgt en helt ny logo. Symbolet som har eksistert like lenge som Abelia er skiftet ut med et ordbilde. –Dette har vært en interessant prosess, sier Guttormsen. Vi gikk bokstavlig talt ut på gaten og spurte folk hvilken bransje de trodde den gamle logoen hørte inn under. Da flertallet svarte reiseliv, ble vi ekstra nysgjerrige. Det viste seg at symbolet som vi i utgangspunktet har sett på som en person som tar et sprang inn i fremtiden for mange så mer ut som et landskap. Vi har nå valgt et mer moderne uttrykk der selve Abelia-navnet er formet av streker og sirkler som kan gi assosiasjoner både til matematikken og mer organiske, pulserende sammenhenger, sier Guttormsen.

Store endringer

Det er foretatt store endringer også på websidene. Det er vanskelig å peke på hva som er den største endringen når det gjelder navigasjon og oppbygging på de nye websidene, sier Guttormsen. Det er så å si ingenting fra de gamle sidene som er videreført. Nye Abelia.no er bygget sammen av relasjoner. Ved hjelp av temaer og tagger som merkelapper på alle saker som skrives er meningen at du skal finne enkelt frem til mer informasjon om de områdene som er av interesse. Andre nyheter er at det nå er mulig å dele informasjon fra Abelia i sosiale medier, du får oversikt over de mest populære sakene og etter hvert vil vi gå over til å benytte Google Sitesearch, som da også vil inkludere alle våre sider i søkeresultatet, sier Guttormsen.

Målgruppen i sentrum

En av de store nyhetene er ikke på plass nå ved lansering, men den er jeg særlig spent på, sier Guttormsen. Vi har gjort et stykke arbeid for å skreddersy informasjon for flere av Abelias målgrupper. Ved å velge fra en nedtrekksmeny i toppen av siden, får du mulighet til å komme direkte inn på et område som er tilrettelagt for nettopp deg. Jeg kommer tilbake med mer informasjon om dette når tjenesten er på plass, sier Guttormsen entusiastisk.

Lukkede medlemssider en saga blott

De lukkede medlemssider eksisterer ikke lenger. Dokumenter og informasjon som bare gjelder for medlemmer av Abelia vil bli passordbeskyttet på dokumentnivå. Dette er en tjeneste som vil komme på plass om kort tid. Enn så lenge kan du kontakte en av Abelias advokater eller eventuelt benytte NHO.no dersom du har behov for standarddokumenter av ulik art.

Kunnskapsheltene

Det er Tank Design som står for utformingen av ny logo, visuell profil og design for websider. NHOSP - IT System sammen med Fox Data har stått for utviklingen av websidene. Her er det en gjeng med virkelige kunnskapshelter som har stått på for å få alt på plass, sier Guttormsen. Dette er mennesker som brenner for det de jobber med, de ønsker å levere høy kvalitet og er meget engasjerte. Både Tank Design og Fox Data er medlemmer av Abelia, og er begge glitrende eksempler på kunnskapsbedrifter, sier hun.

Det som er mest spennende nå, er hvordan websidene blir mottatt. Vi vil gjerne ha tilbakemeldinger – både ros og ris – sier Guttormsen. Lurer du på hvordan du finner frem til den informasjonen du er ute etter, er det bare å ta kontakt, avslutter hun.
 

Kontaktperson Hege Guttormsen

hege.guttormsen@abelia.no

+47 943 66 094