Abelia mener

«(...) markedet er den beste dommeren. Hvis konsulentselskapene ikke leverer kvalitet, vil ingen kjøpe tjenester av
dem.»

I DN 10. september kan vi lese at konsulenter er å sammenligne med hekser og trollmenn – mye røyk og lite innhold. Utgangspunktet er en undersøkelse gjennomført av det engelske selskapet Source som har spurt ledere i de 400 største europeiske selskapene om hvor fornøyd de er med de store internasjonale konsulentselskapene. Saken føyer seg dessverre inn i en rekke av flere lite faktabaserte saker i DN den siste uken om konsulenter.

Skal man tro det man leser i DN, står det riktig dårlig til i norsk og europeisk konsulentbransje. Det stemmer ikke med den virkeligheten som beskrives av norske konsulentkunder når de deltar i den årlige undersøkelsen til Konsulentguiden. Den siste undersøkelsen er helt fersk og er laget i samarbeid med Abelia. Svar fra over 400 kjøpere i offentlig og privat virksomhet i Norge står i sterk kontrast til DNs kilder.

Konklusjonen er at norske konsulentkjøpere er godt fornøyd. 90 prosent er godt eller meget godt fornøyd med selskapet de benytter. Undersøkelsen går detaljert til verks når det gjelder hva kundene mener om ulike forhold, noe som gjør at mange konsulentselskaper bruker resultatene i sine interne forbedringsprosesser.

DN er normalt en sterk tilhenger av markedsmekanismene. Tar vi utgangspunkt i markedet, står det bra til med konsulentbransjen. Det er både vekst og lønnsomhet, og mye tyder på at kundene vil sørge for at bransjen vokser videre. Men merkelig nok stoler ikke DNs Eva Grinde på markedet når det gjelder konsulenter. Hun hevder hardnakket at de bedriver heksekunst og trolldom.

Vi tror DN ville gjøre lurt i å forlate metafysikken og heller innse at markedet er den beste dommeren. Hvis konsulentselskapene ikke leverer kvalitet, vil ingen kjøpe tjenester av dem.

Omsetningen av konsulenttjenester er i sterk vekst i Norge. Det er flere grunner til det. 

  • Bedriftene får tilgang på kompetanse det ellers ville være vanskelig å få tak i, og på denne måten sparer de både tid og penger.
  • Bruk av konsulenter bidrar til kunnskapsoverføring på tvers av virksomheter og til at man får adgang til et større kompetansemiljø enn det man har i egen bedrift.

Dette innebærer en risikoavlastning for kunden. Det har ingen ting med heksekunst å gjøre, men handler om klok ressursbruk.

Innlegget sto på trykk i Dagens Næringsliv 18. september 2012