Endringer er en trussel for de som oppdager dem sent og en mulighet for de som oppdager dem tidlig! I et Norge som står i omstillingens tegn har verdien av innovative grep aldri vært viktigere, og selv om det kanskje ligger til vår norske folkesjel å være skeptisk til alt nytt er det på høy tid vi klapper frem de virksomhetene som i året som har gått har vært flinkest til å ta grep. Bak ligger mot, endringsvilje og innovasjonskraft.

Vi har bedt Norges ledende innovasjonseksperter sette seg sammen og her følger en oversikt over 25 av Norges beste ambassadører i en global verden. De viser verden norsk innovasjonskraft og stayerevne!

Vi håper du som leser dette blir inspirert, – og kom gjerne med innspill om virksomheter du mener burde vært representert: 

  • DNV GL
    • Drevet fram av målet om å sikre liv, verdier og miljøet har den norske stiftelsen DNV GL som i fjor feiret 150 år blitt verdensledende innen sertifisering, sikkerhet og bærekraft til maritim sektor, til olje- og gass-sektoren, og til energibedrifter.  Med røtter som strekker seg tilbake til 1864 dekker selskapet i dag mer enn 100 land er DNV GL’s 16 000 medarbeidere opptatt med å bistå kunder for å gjøre verden sikrere, smartere og grønnere. Juryen mener at DNV GL under ledelse av Henrik Madsen og Bjørn Haugland fremstår som verdens beste på risikohåndtering, effektiv utvikling og deling av industry best practices og standarder!
  • Telenor 
    • Det gamle Televerket har vokst til å bli klodens 5. største leverandør av telekommunikasjonstjenester. Med 192 millioner brukere i 13 ulike markeder er det umulig å ikke bli imponert over hvordan selskapet har gjennomført transformasjonen fra statseid etat til en global markedsleder. Ikke bare dominerer de i Norge, de har gjort Øst-Europa og Asia til sitt hjemmemarked, og viste nylig hvordan de raskt gikk i pluss i Myanmar. Det er bare å ta av seg hatten for Baksaas og hans team.
  • Kongsberggruppen
    • Basert på 200 års historie har Kongsberg Gruppen vokst fra gruvedrift til å bli et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske og innovative løsninger til kunder både til havs, til lands og i rommet. Med sans for tradisjoner, innovasjon og kunsten å gripe muligheter  har de vokst til å bli en global markedsleder med over 7000 medarbeidere i over 25 land. Under Walter Quam’s kyndige ledelse fortsetter de å vokse, selv i et turbulent marked.
  • Opera Software ASA
    • Det lille oppstartsmusa som brølte mot gigantene i 1995 har i dag vokst til å bli en global IT leverandør som gir mer enn 350 millioner forbrukere en bedre nettopplevelse.  Med en klar visjon om å utvikle fremragende produkter og tjenester for brukerne våre verden over ved hjelp av avansert teknologi, nyskapning, ledelse og partnerskap har de vist en imponerende evne til å takle endringer og vokse videre i stadig flere markeder. Trolig er det ingen norske virksomheter som så direkte hjelper flere brukere til å oppdage og knytte kontakt med det innholdet og de tjenestene som betyr mest for dem, uavhengig av enhet, nettverk eller sted. Imponerer også med et multikulturell teaminnstilling som er noe av det beste vi har sett – hvem sier at norske virksomheter ikke kan vinne verden!
  • JOTUN
    • Med base i Sandefjord har det privateide selskapet med over 9,600 ansatte i løpet av sine 89 år erobret verden og finnes i dag i over 90 land. Med en grunnlegger som allerede i 1951 hevdet at Jotuns fremtidige suksess var avhengig av forskning og innovasjon er det ingen overraskelse at selskapet i dag har en av Norges største forskningssentre og en toppleder som brenner for området.
  • NTNU
    • Som Norges nest største utdanningsinstitusjon har de fullt fokus på å levere gode hoder med kunnskap som bidrar til å skape en bedre verden. NTNU imponerer med stort fokus på tverrfaglighet og nyskapning, og er norgesmestre i å legge til rette både for nyetableringer og innovasjon i eksisterende virksomheter. Hjulpet av en klar visjon om å levere kunnskap for en bedre verden leverer Gunnar Bovim og hans team på overbevisende vis!
  • Finn.no
    • Vel, selv om vi i Norge har et spesielt forhold til FINN.no er det mediehuset Schibsted Media Group som bør fremheves, med over 100 millioner brukere har de blitt en global aktør som bidrar til å innovere medielandskapet. Preget av daglige innovasjoner som gjør det hele litt enklere, litt bedre og litt smartere viser de i praksis at det ikke er noen motsetning mellom å være gammel og det å være innovative – 175 års innovasjon og entreprenørskap i lykkelig samspill!
  • NOFAS
    • Nofas ble etablert våren 2005 av forsknings- og innovasjonsidealister med solid gründerkompetanse og lang erfaring innen forskning, innovasjon og forskningsstrategiske prosesser. Selskapet er i sterk vekst og øker kontinuerlig både kapasitet og tjenesteomfang. De brenner for å fremme forskning, utvikling og innovasjon i Norge, og bistår sine kunder med utforming av virkningsfulle forskningsstrategier for teknologi- og innovasjonsintensive virksomheter.
  • Enviropaq
    • Grunderdrevet suksess som er i ferd med å bli global markedsleder innen innovative maskiner og utstyr til kildesortering. I en sterkt voksende bransje er de pådrivere for nye løsninger til beste for miljøregnskapet og selv om de relativt ukjente er de en suksesshistorie for alle som liker norske grundersuksesser.
  • Storebrand
    • Storebrand-konsernet er en ledende aktør i det nordiske markedet for langsiktig sparing og forsikring. Med en ledelse som er overbevist om at det å investere bærekraftig på lang sikt vil være lønnsomt både for selskapet og for kundene. De nøyer seg ikke med prat og har i det stille bygget opp Nordens største kompetansemiljø på bærekraft. Hvem sier at ikke også finansbransjen kan innoveres?
  • NAF
    • Nordens største interesseorganisasjon med hver tiende nordmann som medlem er ikke bare på veien for deg, med 25 prosent av alle personbileiere som medlemmer er Norges Automobil-Forbund (NAF) et vellykket eksempel på ekspansjon og innovasjon. Ikke bare har de en betydelig påvirkningskraft gjennom sitt arbeide for en trygg, effektiv og enkel hverdag for alle trafikanter, de har også en av Norges mest kjente merkevarer, og vet å utnytte dette gjennom innovative nye løsninger.
  • Amesto
    • Amesto har siden starten i 2002 utviklet seg til å bli et nordisk konsern med 1000 ansatte og en sterk tilbyder av profesjonelle IT-tjenester. Amesto er en del av Spabogruppen, som er en norskeid familiebedrift og eies av familien Spandow. Spabogruppen omsatte i 2014 for omlag en milliard norske kroner, og planlegger en fortsatt sterk utvikling gjennom oppkjøp og organisk vekst. Konsernet er globalt representert med kontorer i over 40 land.
  • Statens Innkrevingssentral
    • En av dagens beste offentlige IT-suksesser finner man like ved E6 i Mo i Rana, kort vei fra området hvor Norsk Jernverk tidligere var stedets største arbeidsgiver. I dag er det Statens Innkrevingssentral (SI) som er hjørnestensvirksomheten i lokalsamfunnet. Statens Innkrevingssentral er noe så sjeldent som en statlig suksesscase med et innovativt og ledende kunnskapsmiljø i Nordland – langt unna andre, større IT-miljøer. Stikkord er langsiktig tenking, fokus på kompetanse og innovative teknologivalg. Ikke bare har de spart offentligheten store beløp, de har fått på plass løsninger som gjør at SI har kunnet ta på seg flere oppdrag og på den måten har de evnet å skape nye arbeidsplasser i Mo i Rana.
  • Inneox
    • INNEOX Platform is a digital innovation management system that supports all activities and functions throughout the innovation process. The system helps you retain knowledge and best practice, and it simplifies communication and project execution. The INNEOX Platform is designed to meet the needs of the management team as decision makers, as well as the needs of project managers/project groups holding operational responsible for innovation projects.
  • Norwegian
    • Norwegian har vokst til å bli det nest største flyselskapet i Skandinavia og under kyndig ledelse av Bjørn Kjos og hans mannskap er de i dag det tredje største lavprisselskapet i Europa med rundt 4500 ansatte. Med innovative,  kundevennlige og effektive løsninger har selskapet bygget opp en av de mest moderne, effektive og miljøvennlige flåtene i Europa og utfordrer til stadighet gamle forestillinger om.
  • eSMART Systems
    • Haldenbasert leverandør av nestegenerasjons smart grid løsninger startet opp av erfarne serieentreprenører. Er i ferd med å få stor oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt, nylig stod de på scenen på Microsofts største utviklerkonferanse og i mai vant de prisen for årets innovatør innen Energi og IT. Spennende aktør som innoverer Energisektoren.
  • Partnership for Change
    • Ideell organisasjon startet av den sosiale entreprenøren Ingrid Stange i 2012. De arbeider med å bidra til sosial, miljømessig og økonomisk bærekraftige lokalsamfunn, og er allerede operative i Etiopia, Myanmar, Sør-Sudan, USA og Norge.  Gjennomfører årlig en konferanse som fokuserer på å øke oppmerksomheten på at endring nytter og samler mange gode krefter for å løse de globale utfordringene vi står overfor.
  • EAT
    • Med god støtte fra Stordalen Foundation har Gunnhild Stordalen skapt EAT – en internasjonal bevegelse som setter fokus på mat, helse og bærekraft.  Et av målene er å utvikle holistiske mål for forbrukere, samtidig som det pekes på forretningsmuligheter for innovative virksomheter, alt basert på antagelsen om at problemene må takles interdisiplinært for å vinne frem – juryen tror ekteparet Stordalen tenker riktig og er imponert!
  • Simula Research Laboratory
    • Et av Norges ledende forskningssentre og et arnested for spennende tanker om hvordan programvare- og kommunikasjonsteknologi bidrar til nyskaping og innovasjon i næringslivet og i samfunnet forøvrig. Lokalisert på Fornebu ligger de strategisk til når det gjelder alt det spennende som skjer av nyskapning innenfor IKT området.
  • Nets/BankAxept
    • Som leverandør av Norges mest brukte kort er det umulig å komme utenom banknæringens felles verdinettverk, representert gjennom Nets og BankAxept, – ni av ti kortbetalinger i Norge skjer med BankAxept, og antall brukersteder har passert 100 000 i Norge. Verdinettverket er en viktig årsak til at Norge i dag ligger i verdenstoppen i kortbruk. BankAxept er nylig skilt ut som et eget AS og jobber med flere konkrete innovasjonsgrep – du vil snart merke resultatene!
  • Norsk Romsenter
    • Norsk Romsenter jobber for å fremme og ivareta Norges interesser i rommet. Visjonen er basert på en tanke om at rommet kan gi vesentlige bidrag til samfunnsmessig innovasjon og løse viktige behov i samfunnet. I tillegg jobber de aktivt for å støtte norske industriaktører og utarbeider strategier som norske bedrifter og institusjoner kan dra nytte av.
  • Tomra
    • Tomra Systems ASA som ble grunnlagt i 1972 av brødrene Petter og Tore Planke har vokst til å bli verdens ledende produsent av pantesystemer, og i dag har de over 50 000 automater utplassert i over 40 land.  Selskapet har hele tiden ligget i front innovasjonsmessig, og med Asker som base har de imponert med flott eksekvering på en klar strategi om å bli verdensmester på resirkulering.
  • Visma
    • Visma har under ledelse av Øystein Moan slått seg opp gjennom å kombinere dyktige regnskapsførere med gode digitale løsninger. I løpet av de siste 20 årene har selskapet bidratt til stadig mer automatiserte tjenester og skybaserte leveransemodeller, samtidig som de har ekspandert og kjøpt opp en rekke europeiske aktører. I dag er Visma en i dag fortsatt er en preferert regnskapspartner også for mindre og innovative selskaper.
  • Evry
    • Gamle Statens Datasentral har de siste årene gått fra å være hoffleverandør for trauste næringer innen finans og offentlig sektor, til stadig mer aktivt å pushe sine kunder til fornying både innen mobil og big data. Selskapets størrelse og bredde gjør at de – når de vil – kan løfte komplekse prosjekter som få andre.
  • Statoil
    • Selskapet har vokst fra å være en nasjonal aktør til å bli en internasjonal energigigant.  I 2011 ble selskapet kåret til verdens 7. mest beundrede selskap, best plassert i sin sektor av Fortune Magazine. De siste årene har selskapet falt litt, men er fortsatt ledestjernen i det norske petroleumsmiljøet. Blant annet har selskapet tatt radikal innovasjon på alvor gjennom gruppa SpecTECHular, som har drevet frem 54 nye ideer for å redusere uventet nedetid, forenkle plugging av brønner og effektivisere innkjøpsprosesser.

5 fellestrekk

Felles for alle disse aktørene er at de med utgangspunkt i Norge har bygget 1) internasjonale merkenavn som vektlegger verdien av 2) inspirerte medarbeidere, 3) innovative produkter, 4) krevende kunder og 5) verdiøkende partnere.

De har på veien til suksess opplevd både opp- og nedturer – og står i dag frem som flotte norske symboler på norsk innovasjonskraft.

Denne saken er lagt ut på Abelias nettsider med tillatelse fra 3in

Kontaktperson Frøystein Johansen

froystein.johansen@abelia.no

+47 922 53 959