Social Innovation Camp er et konsept og en konkurranse som bringer utviklere og designere sammen med mennesker som ønsker å ta tak i viktige samfunnsutfordringer. – Dette er et konsept som er i Abelias ånd og som vi gjerne støtter opp om, sier Tarje Bjørgum i Abelia. Målet er å hjelpe til å starte minst én virksomhet som bruker teknologi til å løse en samfunnsutfordring. Hvem denne virksomheten er, og hva den gjør, velges ut gjennom konkurranse.

Selskapet bak konkurransen er World Wide Narrative, en kreativ lab for samfunnsinnovasjon og en gjeng yngre drivkrefter som er opptatt av å se nye ideer komme til live, men også at de realiseres. Og som tror på å ta i bruk alle de verktøyene som allerede finnes tilgjengelig for å skape system og samfunnsendring. Derfor er de opptatt av å gjennomføre Social Innovation Camp, og hjelpe vinneren til å få realisere ideen sin.

Alle som har en idé til en web- eller appløsning kan melde den på gjennom nettsiden sicamp.no fram til 7. april. De med de beste ideene får være med på utviklingscampen 10-12. mai i Sparebankstiftelsen DNB sitt hus for kulturproduksjon og samfunnsinnovasjon i Oslo. Vinneren får tre måneders kontorplass på Mesh, et co-working space for gründere i sentrum av Oslo, og oppfølging og hjelp til å realisere ideen sin i disse tre månedene.

Social Innovation Camp 2013

  • 11. feb-7. apr - Åpent for påmelding av ideer.
  • 8.-12. apr - Utvelgelse. Et dommerpanel velger ut seks finalister som annonseres fredag 12. april.
  • 15. apr-5. mai - Teambuilding. Vi finner programmerere, designere, servicedesignere forretningsutviklere og sluttbrukere som vil hjelpe de seks finalistene under finalecampen.
  • 10.-12. mai - Finalecamp. 48 timer hvor det bygges prototyper og businesscase til hver idé. Vinner kåres søndag 12. mai.
  • 20. mai-18. aug - Oppfølging for vinneren i 12 uker.

Les mer om Social Innovation Camp her.