Hvorfor har grunnleggende visdom forsvunnet akkurat når vi snakker om design?

Vi skal jo ikke lenger enn til den klassiske situasjonen der to mennesker møtes, og varme følelser utvikles. Vi kan fort enes om at det er helt andre faktorer som er utslagsgivende for de varme følelsene enn akkurat hvordan vedkommende ser ut – i alle fall for de fleste av oss. Utseendet er "en del av pakka", akkurat som utseendet til en design er en del av en større helhet.

Og det er kanskje ikke så rart at denne helheten har blitt litt borte for oss. Vi blir daglig eksponert for diverse produkter som får ordet "designer"- plassert foran seg. Designervesker, designerstoler, designervogner, designerbukser, designersjampo, designerbiler – ja, alle disse ordene slipper faktisk gjennom Word sin egen stavekontroll uten rød krøllstrek… Samtidig som disse ordene kastes ut i det offentlige rom, trykkes det bilder på blankt papir som viser de samme produktene.

Hva er det for eksempel de som selger oss designervesker ønsker at vi skal tenke? Er det:

a) Lurer på hvordan den virker?
eller
b) Den ser fin ut! En sånn må jeg ha!

Jeg holder en knapp på b). Tenk så kjipt når du kommer hjem med designerveska og oppdager at her var det ikke plass til designerlommeboka du kjøpte i forrige uke. Og hvem får skylda, da? Antageligvis designeren som har laget designerveska. Kanskje kritikken til og med er berettiget. Jeg tør påstå at kritikken blir feil, fordi ordet design har blitt brukt på feil måte i beskrivelsen av produktet. Design handler om hvordan ting virker ikke hvordan ting ser ut.

Det er på tide å ta ordet design tilbake og fylle det med sitt opprinnelige innhold.

Posten gjorde dette på en glimrende måte i 2010. Etter et samarbeid med gode designere, fylte de bokstaveligtalt bilene sine med mer innhold. Det viste seg at Posten over en lengre periode hadde fraktet store mengder luft i postbilene sine, fordi størrelsen på kassene ikke gikk opp med størrelsen på lasterommet i bilen. Etter samarbeid med designere, ble det fremmet et forslag om å lage nye kasser i en størrelse som gikk opp med størrelsen på lasterommet. En omfattende prosess ga nye kasser som blant annet resulterte i reduserte årlige logistikk-kostnader, lavere sykefravær og reduserte CO2-utslipp. Design handler om hvordan ting virker, Ikke hvordan ting ser ut.

Når design handler om hvordan ting virker, åpner det seg uante muligheter. Gode designere er opplært til å være nysgjerrige og kreative. De stiller spørsmål ved ting som vi andre tar for gitt. De er løsningsorienterte og søker samarbeid med kunder og målgrupper. Design som virker, krever gode prosesser som inkluderer alle involverte parter. Det holder ikke at det funker for en gruppe, dersom en annen vesentlig del av målgruppen ikke skjønner innholdet. Alt dette må ivaretas i en prosess som har ett mål for øyet: Å ferdigstille et produkt eller en tjeneste.

At dette er en unik og svært verdifull måte å jobbe frem nye produkter og tjenester på fremkommer av eksemplet under.  Bård Eker design samarbeider med forskere for å ta knekken på lakselusa. Forskere har i mange år forsøkt å finne en god metode for å bli kvitt lakselus, som er et betydelig problem for laksenæringen, uten å kunne vise til konkrete resultater. Kun kort tid etter at samarbeidet med Eker design ble inngått, var de med ett mye nærmere en ferdig lakselusfelle enn det de noen gang hadde vært. Det er særlig en grunn til det. Designerne bringer inn et ståsted som mange forskere er ukjente med: Nemlig å ha full oppmerksomhet på selve produktet som forskningen skal resultere i under hele prosessen.

Kan det være at denne måten å tenke på er i ferd med få gjennomslag? I 2012 delte FORNY2020-programmet til Forskningsrådet ut penger til fire konkrete prosjekter der forskere og designere samarbeider. Til sammen 2,5 millioner kroner ble fordelt – om ikke annet, så er det en god begynnelse. Kanskje kan det stimulere til at denne tankemåten også blir verdsatt utenom virkemiddelbaserte prosjekter.

Gode designere burde egentlig ikke hete designere, men brobyggere. For når det handler om design som virker så er det jo nettopp det de gjør – de bygger broer mellom leverandører og forbrukere. Mellom forskningsresultater og ferdige produkter. Mellom tjenester og mennesker. De er med på å løse samfunnsutfordringer som strekker seg mye lenger enn det man faktisk ser. Det er ikke utseendet det kommer an på, men de ferdige produktene og tjenestene og ringene i vannet som disse skaper.

Kontaktperson Hege Guttormsen

hege.guttormsen@abelia.no

+47 943 66 094