A A A | Velg en av A'ene for større eller mindre skrift.
Anbefalt: Hold Crtl-tasten nede (Cmd for Apple). Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Eller: Hold Ctrl-tasten nede (Cmd for Apple). Rull med musehjulet for å forstørre eller forminske.
Tilbakestille: Hold Ctrl-tasten nede (Cmd for Apple). Trykk 0 (tallet null).

[toppmeny]

Søk

Loading
OFTE SØKT PÅ:
  • forskningsinstituttenes fellesarena,
  • fagskoler

Du er her:

Kreativ næring

Kreative næringer utgjør en viktig del av norsk økonomi. Sektoren vil få økende betydning for vekst og sysselsetting. Kreative næringer hjelper andre bedrifter med utfordringer knyttet til kommunikasjon og design. Cunninghams definerer creative industries som virksomheter hvor en stor andel av medarbeiderne er ansatt for å utføre kreative tjenester og har stor påvirkning på verdiskaping både internt og overfor kunder. De kreative bedriftene kjennetegnes av at de kombinerer kreativitet med kunnskap.

Den kreative revolusjonen II

Den kreative klassen krever

Kreative næringer må bli mer innovative

Morgendagens medarbeidere er kreative

DEL

RELATERTE ARTIKLER

  • Abelias Gisle Mariani Mardal mener kreativitet er viktig i skolen.

    Kreativitet i skolen

    11.03.2014

    Øvelse innen kreative fag stimulerer barn til å tenke selvstendig, bli mer innovative og dermed se nye løsninger og andre koblinger. Les mer om dette i kronikken fra Abelias Gisle Mariani Mardal

  • SNUR NÆRINGSPOLITIKKEN PÅ HODET. – Dette viser at det er liten vits i å skape arbeidsplasser i distriktene hvis det ikke bygges sterke koblinger til forskningsmiljøer og kunnskapsklynger andre steder, sier Tarje Bjørgum, strategisk rådgiver i Abelia.

    Kreativiteten sentraliseres

    06.12.2012

    En ny rapport bestilt av Abelia kårer Bærum til landets mest kreative sted, men viser at landets større byer drar ifra mindre steder når det gjelder innovasjon, økonomisk framgang og kreativitet.

  • Betraktninger rundt designfaget er skrevet av Hege Guttormsen, kommunikasjonsrådgiver i Abelia. Hun har blant annet bachelor i multimediautvikling.

    Betraktninger om designfaget

    26.11.2012

    Ordet design er så misforstått. De fleste tror det handler om hvordan ting ser ut. I realiteten handler det om hvordan ting virker. Ved å ta utgangspunkt i hvordan ting ser ut, mister vi mesteparten av innholdet – dette vet vi jo allerede fra andre områder i livet.

MEST POPULÆRE

  • Rådet består av følgende personer, fra venstre: Håkon Haugli, Anne Cathrin Østebø, Per Foss (Patentstyrets direktør), Ingvild Hanssen-Bauer, Hans Langan, Anne Worsøe, Bjørn Ringvold, Inger Berg Ørstavik

    Abelia med i Patentstyrets Råd

    10.03.2015

    Abelia er representert i det nyopprettede Patentstyrets Råd. - Dette vil gi innsikt og kunnskap om et viktig fagfelt for Abelias medlemmer og øvrig del av norsk næringsliv, sier Håkon Haugli, som representerer Abelia i rådet.

  • NM i ungdomsbedrift

    05.05.2011

    Ungdomsbedriftelever ser muligheter. Over halvparten av elevene som har drevet Ungdomsbedrift ser for seg at de kommer til å starte egen bedrift i fremtiden. Det viser en rykende fersk undersøkelse.

  • Per Håvard Kleven er daglig leder i Kongsberg Devotek. Bildet er lånt fra et intervju i NHO-magasinet.

    Abelialederen Per Håvard Kleven, Kongsberg Devotek

    14.06.2013

    Kleven er daglig leder i Kongsberg Devotek. Hans ledelsesfilosofi er bygget opp av seks prinsipper. Raskt oppsummert høres den slik ut: Hva, hvordan, hvem, hvordan går det, har vi den rette kompetansen og hva skal til for få den rette kompetansen?

Abonner på RSS Feed

Abelia  •  Middelthuns gate 27, Næringslivets Hus, NO-0368 Oslo, PB 5490 Majorstuen, NO-0305 Oslo / Tlf. +47 23 08 80 70 / E-post: post@abelia.no / Flere kontaktdetaljer