Han står bak selskapet weClean, en formidlingstjeneste for rengjøringstjenester der renholdere/partnere og kunder blir knyttet sammen via en teknologisk plattform på samme måte som transporttjenesten Uber.

- Mange av partnerne vi har signert til weClean har jobbet i det svarte markedet, og de er takknemlige for å komme til weClean hvor de blir en del av skatte- og velferdssystemet. For mange har det rett og slett vært for vanskelig å levere ”hvite” renholdstjenester, sier Haagensen.

- Hos oss er det lett å integrere skattetrekk fra første krone i betalingsløsningen. Alle norske aktører innen delings- og formidlingsøkonomi ønsker å gjøre alt i henhold til lover og regler. Noen internasjonale aktører kan operere i gråsoner mens de venter på reguleringer, men vi vil gjøre alt i henhold til norske lover og regler fordi vi ønsker å sitte i førersetet når reguleringene kommer på plass. Det vil gi oss store fortrinn, sier han.

Haagensen kjørte Uber-bil i ledige stunder da han kom til Oslo sist sommer. Han fikk ideen om en lignende løsning for renholdstjenester da broren irriterte seg over hvor vanskelig det var å få bestilt ”hvitt” renhold hjemme.

- Noen måneder senere hadde vi kontor hos gründerhub’en MESH, og den første uken i oktober begynte programmering med innleide konsulenter.

- Forretningsmodellen er ganske enkel:  Vi bruker moderne teknologi for å fjerne hindringer innen drift og logistikk som ødelegger lønnsomhet for dagens renholdere. Tjenesten er «on demand», og så lenge det finnes en renholder som aksepterer oppdraget, kan man bestille tjenesten sent lørdag kveld og få utført arbeidet søndag morgen. Når renholdet er ferdig blir tjenesten belastet et forhåndsregistrert kort, og både partner og kunde evaluerer hverandre, sier Haagensen.

Gjennom et samarbeid med Lilleborg får alle partnere i weClean opplæring i renhold og renholdsprodukter. Både partnere og deres kunder er forsikret gjennom IF.

- Renholdsbransjen har et enormt potensial. Jeg er overrasket over hvor få som egentlig er veldig godt fornøyd med sin eksisterende renholdsleverandør. I denne bransjen henger mange etter teknologisk, og bortsett fra noen av de store byråene er det en utbredt «vi vet best-holdning» som dreper all innovasjon. Selv om små nystartede selskaper preges av ærgjerrighet og arbeidsinnsats, sliter de ofte med logistikk, systematikk og generell drift. Vår jobb er å optimalisere prosessen slik at tjenestene deres oppleves som attraktive og moderne, sier Haagensen.

weClean, som nylig meldte seg inn i Abelia og NHO, har foreløpig fokusert på det private renholdsmarkedet.

- Vår teknologiske plattform gir oss imidlertid en god posisjon opp mot bedriftsmarkedet, og da tenker jeg først og fremst på små og mellomstore bedrifter som ikke er så attraktive for de store rengjøringsbyråene. Vår forretningsidé trenger et visst volum for å være bærekraftig, men så raskt vi når det nivået er det lett å skalere opp, sier Haagensen.

Les mer om weClean her

Les også: Delingsøkonomi er et av temaene på NHOs årskonferanse 7. januar

Kontaktperson Steinar Q. Andersen

steinar@abelia.no

+ 47 906 71 341