Ingen så betydningen av internett

Eirik Norman Hansen, direktør i forretningsutvikling i Creuna, startet dagen med å gi et bakteppe for digital kommunikasjon. – I 1980 var jeg 10 år. Da leste jeg blader om framtida, og gledet meg til 2010 der alt skulle være science fiction med flyvende biler og fancye bygninger. Det viser seg at det vi trodde skulle skje i framtiden i 1980 ikke skjedde. Verden ser fortsatt nokså lik ut, påpeker Hansen. Det som aldri ble nevnt i framtidsbladene som jeg leste var at internett ville få den sentrale rollen i alles liv som det har i dag.

Forbrukermakt

Spørsmål som hvem stoler jeg på når jeg skal velge produkter og tjenester er avgjørende for hva man ender opp med. Du velger mest sannsynlig det produktet eller den tjenesten som har fått best rating, flest likes eller god omtale fra venner og bekjente og andre forbrukere i samme ærend som deg. Og omgangskretsen har med sosiale medier blitt kraftig utvidet. Dette er bedrifter nødt til å ta innover seg. Det er viktig å tenke på om det kan bygges noe ekstra og digitalt rundt produktet og tjenesten du leverer. Det vil være med på å øke verdien betydelig, sier Hansen.

Mennesker er kunnskapsbedrifter

- Jeg blir stadig forundret over kunnskapsbedrifters websider som ikke viser fram sine ansatte, sier Paul Chaffey. Teknologi, produkter og tjenester skapes, og kunnskapen sitter i hodene på folkene. Likevel må jeg ofte lete lenge for å finne informasjon om de menneskene som faktisk står bak, sier han.
– Vi sier ofte til barna våre at de må være forsiktige med hva de legger ut av informasjon på nettet, sier Chaffey. Det som legges ut forsvinner aldri, og tenk om en arbeidsgiver "googler" og finner uheldig informasjon om deg?  Jeg har lyst til å stille spørsmålet på en annen måte, fortsetter han – hva om en arbeidsgiver "googler" navnet ditt uten å finne noe informasjon i det hele tatt? Det å skrive blogg gir deg en anledning til å selv ta kontrollen over den versjonen som presenteres av deg.

Ikke for alle

Chaffey viser også fram noen punkter han mener er viktige å gå gjennom dersom man ønsker å bli blogger:

  • Må bestemme deg
  • Må ha en overordnet tanke
  • Må like å skrive

Og så tar det litt tid. For meg er blogg en ny arbeidsprosess, sier han. Det å skrive blogg inngår for meg som en naturlig del av jobben. Min oppfatning er at ledere må skrive sine blogger selv for at de skal bli troverdige, personlige og gode. - Å blogge er en ekstra god anledning til å holde seg oppdatert, avslutter han.

Tårnfrid og Gro Harlem Brundtland

- Jeg vokste opp med to rollemodeller når det gjelder kvinnelige ledere. Det var Tårnfrid og Gro Harlem Brundtland, sier Anita Krohn Traaseth. Det er på tide at flere står fram og viser at det finnes flere forbilder. Jeg var gjennom en lang prosess før jeg bestemte meg for å blogge, og fortsatt har jeg ikke klart å bli fortrolig med betegnelsen "blogger" – synes det høres så useriøst ut å blogge. For meg ligger det altså en helt klar strategi bak blogge. Alle ledere Må kommunisere, men de MÅ ikke blogge, sier hun. For meg er dette en naturlig måte å nå ut til medarbeidere og omverdenen, sier hun. I tillegg er det kostnadseffektivt, og det er viktig for oss. Alle ledere må finne ut av hva som er naturlig for dem.

- Å blogge er rett og slett det beste lederkurset jeg noen gang har tatt, sier Anita Krohn Traaseth, og avslutter med at ledelse er ikke lenger ensomt, fordi jeg lytter, lærer og er tilgjengelig på sosiale medier.

Kontaktperson Hilde Widerøe Wibe

hilde.wibe@abelia.no

+47 481 31 153