De tradisjonelle butikkene utfordres stadig oftere og sterkere av nye handelsaktører.

Under onsdagens Trend Kickoff  ga Villoids Jeanette Kvisvik og The Moons Kjell Hausmann et innblikk i hvordan de snur opp ned på brukeropplevelsene. De forsøker å skape nye samfunn rundt merkevareopplevelser.

Villoid har med motekjendisen Alexia Chang på laget og brukes nå i nær samtlige land i verden. The Moon ønsker å bygge et internasjonalt kjøpesenter i 3D der opplevelsen er lik uavhengig av om du befinner det på mobil, PC eller i den virkelige verden.

- Disse eksemplene viser at det nå går an å tenke helt nytt. Det er en vitaminpille for norske merkevarer og handelsaktører som trenger å tenke nytt. Dagens nettbutikker bygger jo på kjente konsepter fra den fysiske verden, og ikke på mulighetene som forbrukerne nå får gjennom de nye digitale verktøyene, sier Gisle Mardal, fagsjef for kreative næringer i Abelia.

Globale forbrukere

Både Kvisvik og Hausmann sikter seg inn mot det internasjonale markedet.

Peter Firth og Jonathan Openshaw fra trendbyrået LS:N Global ga deltakerne et innblikk i hvordan de oppkoblede forbrukerne nå går i bresjen for den tredje globaliseringsbølgen.

Den første ble ledet av myndigheter og kolonisering, den andre av selskaper og merkevarer. Nå er det de streifende individene som bryter ned grensene, argumenterte de to. Ideen har de to hentet fra forfatteren og journalisten Tom Friedman.

Firth og Openshaw fremhevet tre overordnede trender:

  • Form din egen identitet: Identitet pleide å være noe du var født med. Alder, rase, kjønn og nasjonalitet fastsatte din plass i verden. Nå endres vår identitet til å bli noe vi samler på og bygger. Vi er på vei inn i "Bricolage"-alderen.
  • Røsk kunden ut av hverdagen: den digitale revolusjon lager snarveier som sparer tid, men har fjernet øyeblikkene av oppdagelse. Merkevarer må skape nye tilfeldige møteplasser for å utløse det kreative potensialet i forretningen. Hvordan kan vi hjelpe forbrukere å gå seg vill i en verden der det å ikke vite veien ikke lenger er en mulighet.
  • Autensitet er utdatert: Merkevarer og byråer har levd i en autensitetsboble siden 2010. I 2010 var det nytenkende å dyrke din merkevares arv eller å veve interesseskapende historier. I 2015 må merkevarene finne nye måter å kommunisere til sine kunder.

Teknologi skaper nye muligheter

Hele programmet handlet om hvordan teknologien endrer spillereglene for merkevarer og handel.

Men det viktigste poenget var likevel at teknologi kun var en muliggjører for nye opplevelser tilpasset den nye typen forbrukere.

- God teknologi er som en bh-en. Den løfter, støtter, men merkes ikke, sier analytiker Louise Byg Kongsholm i PEJ-gruppen.

Mardal er fornøyd med arrangementet, og lover at Abelia og Norwegian Fashion Institute fremover vil ha stor oppmerksomhet på samspillet mellom merkevarer og teknologi.

Les mer om trendene her: