Det er det for Patagonia – et av verdens mest kjente kles- og utstyrsmerker innenfor friluftsliv og sport. Bærekraft og livsløpstankegang er bærebjelken i deres bedriftsfilosofi, inspirert av den norske filosofen Arne Næss senior. Hans tanker om økosofien, den positive samhørighet med alt levende på jorden, har dannet grunnlaget for Deep Ecology Foundation. På Framtanker: Bærekraft for bunnlinjen møter du Vincent Stanley, Head of Patagonia Philosophy og Worn Wear Coordinator, Nellie Cohen.

Du vil også høre Levi Strauss & Cos Head of Global Innovation, Paul Dillinger, som mener bærekraft er den ultimate designbrief, og Alan AtKisson, grunnlegger av AtKisson Inc. Sistnevnte har hatt bærekraft på visittkortet i 27 år, og jobber nå tett på FN med implementeringen av nye Global Sustainability Guidelines.

I tillegg vil Kjersti Kviseth fra 2025 design og Tone Skårdal Tobiasson i Nicefashion.org ta for seg den bærekraftige jungelen av verktøy, initiativer, allianser og merkeordninger. Her trengs det fakta på bordet.

Se videoene fra arrangementet her!

Program og påmelding

Verden ser på Norge som foregangsland

Nordmenn kjøper mest sportsutstyr per innbygger i hele verden, og norske produsenter har store markedsandeler i Europa.

– Dette gir oss muligheten til å være spydspisser for økt bevissthet og viktige valg innenfor den nye, sirkulære økonomien, mener Knut Bang, rådgiver i designmetodikk ved Norsk design- og arkitektursenter.

Undersøkelser viser at 80 prosent av alle beslutninger som påvirker miljøet tas tidlig i designprosessen. Kobler man designmetodikk sammen med forretningsvirksomhet og tilgjengelig kunnskap, kan bransjen bli en drivkraft som bidrar til økt verdiskaping og innovasjon, ifølge Bang. Han mener omlegging i mer bærekraftig retning bør være et ønske – og føles som en plikt.

– Idealisme og kommersielle hensyn må gå hånd i hånd. Endringene skal lede til en forbedring for både bedriften, miljøet og kundene, forklarer han.

DOGAs mål med konferansen Framtanker: Bærekraft på bunnlinjen den 17. november, er å inspirere og skape dialog med og i norsk sports-, tekstil- og klesbransje. Alle er i samme båt og samarbeid på tvers av verdikjeden kan vise vei til unike muligheter.

– Verden utenfor ser på Norge som et foregangsland på bærekraft. Det er en posisjon vi må tviholde på, og gjøre oss fortjent til, mener Bang.

Se videoene fra arrangementet her!

Kontaktperson Gisle Mariani Mardal

gisle.m.mardal@abelia.no

+47 480 95 146