Er bærekraft et samfunnsansvar som virksomheter må ta seg råd til – eller er det rett og slett en forretningsidé. Stadig flere norske virksomheter mener Norge må posisjonere seg mot bærekraftige vekstmuligheter.

- I januar presenterte DNV GLs årets utgave av Global Opportunity Report. Den viser hvordan verdens utfordringer kan bli næringslivets muligheter. Vinnerne i det neste tiårets grønne innovasjonskappløp er de som nå snur seg rundt, sier Bjørgum som leder arbeidet med helse og klima i Abelia.

- Verden står overfor globale ressurskriser, ekstreme værforhold, økt behov for mat og medisiner, nye transportløsninger – bare for å nevne noe. Smart bruk av kunnskap og teknologi kan løse disse utfordringene, sier han.

Han trekker frem konsulenthuset og Abelia-medlemmet Pure Consulting som ett av selskapene som ligger i front. Selskapet har signert en avtale med The Shared Value Initiative i USA som deres første og eneste rådgivningsmiljø i Norge.

Næring og samfunn hånd i hånd

Initiativet The Shared Value ble etablert i 2011 for å fremme Harvard Business School og professorene Michael Porter og Mark Kramer sitt arbeid innen det de kaller Creating Shared Value (CSV).

- Strategiene innen CSV går vesentlig lengre enn det som tradisjonelt kalles samfunnsansvar i dag. Tilnærmingen handler om mer enn å ivareta sine omgivelser. CSV identifiserer hvordan en virksomhet kan skape økonomisk verdi på samme tid som man skaper verdi for samfunnet ved å adressere og løse behov og utfordringer, sier Stine Lise Hattestad Bratsberg i Pure Consulting.

- Gjennom initiativet The Shared Value får vi tilgang til spennende og praktiske eksempler på forretningsnære bærekrafttiltak fra internasjonalt næringsliv, sier Bratsberg.

Bjørgum tror mange virksomheter har noe å lære av Pure Consulting:

- Store internasjonale aktører som FN-systemet har snudd seg rundt. I høst lanserte de 17 bærekraftmål som overtok for de såkalte tusenårsmålene. Disse bærekraftmålene er i realiteten en oppskrift på hvor næringslivet bør rette innsatsen, sier Bjørgum.

Han vil gjerne at flere norske virksomheter ser forretningsideer i grønn vekst. 

- Vi har flere sterke kompetansemiljøer som Pure Consulting, og teknologiske virksomheter i verdensklasse. En ny grønn økonomi vil i stor grad handle om ressurseffektivitet. Enkelt sagt å gjøre mer med mindre. Abelia jobber for å sikre best mulig rammebetingelser slik at norsk kompetanse, kunnskap og nye løsninger står i front for å løse verdens ressurskriser.