31. mai kommer Tank Design til arrangementet Innovasjon og design i sjømatindustrien for å snakke om selve prosessen. – Stadig flere matprodusenter i Nord-Norge har innsett viktigheten av høy kvalitet og god grafisk design, sier Bjørn Viggo Ottem, partner og grafisk designer i Tank Design Tromsø. Sammen med Halvors Tradisjonsfisk har de oppnådd kommersiell suksess og en rekke nasjonale og internasjonale utmerkelser.

I 2009, da Halvors vant Merket for god design, sa daglig leder i bedriften, Halvor Hansen dette: – Emballasjedesignet har gitt oss mye oppmerksomhet, og har dessuten hatt en positiv virkning internt i bedriften. Designsatsing prioriteres gjerne ikke i fiskerinæringen, og at en sjømatbedrift mottar denne utmerkelsen blir lagt merke til.

Hva har skjedd siden 2009?

- Etter at vi vant Merket for god design åpnet det seg en helt ny verden, sier Halvor Hansen, daglig leder i Halvors Tradisjonsfisk. Vi fikk så mye oppmerksomhet. Markedet åpnet seg. Fra å være en lokal leverandør ble vi tatt imot på en helt annen måten. Vi hadde en plan for hele profilen – alt fra design til hvordan vi skulle fremstå. Et av de viktigste suksesskriteriene når du er en liten bedrift, er å ha et konsept å være tro mot det, sier Hansen.

Restaurantsegmentet er vårt viktigste marked. Vi har en 70 - 30 fordeling mellom restaurant og dagligvare. Vi opplever at kundene ofte må bli kjent med produktet via restauranter før de tar skrittet for å kjøpe det i butikk. Lokalt selger vi godt i dagligvarehandelen. I byene Bergen, Stavanger, Trondheim og Oslo leverer vi primært til restauranter.

Vellykket samarbeid

Samarbeidet med Tank var så vellykket at vi nå er i ferd med å videreutvikle oss, fortsetter Hansen. Og det gjør vi selvfølgelig sammen med Tank. Vi har alltid hatt en drøm om også å komme ut av Norge. Da er design særlig viktig. Emballasjen er lett å oversette til flere språk. Nå ser vi hele tiden av den tunge jobben vi gjorde i vanskelige tider gir resultater. Nå er det lett å tilpasse og diskutere. Vi hadde ikke klart oss uten den grunnleggende jobben vi gjorde sammen med Tank i forkant av Merket for god design i 2009, avslutter Hansen.

Få premium seafood brands

I følge Hildring Norway finnes det få internasjonale "premium brands" innen sjømat. Hildring Norway har ledet en prosjektgruppe som har utviklet en prosess som oppforderer, utfordrer og tilrettelegger for innovasjonsprosesser gjennom hele verdikjeden av sjømatnæringen. Norge har alle mulige forutsetninger for å ta føringen, sier Christin Flinstad og Linda Rostad, grunnleggere og partnere i Hildring Norway. De vil sammen med Kjetil Wold (Anti) og Kenneth Winther (Innovasjonfasiliator i "oppdrag norsk sjømat") snakke om Hildring Norway sitt overordnede mål om å øke verdien av norsk sjømat. - Vi ser at potensialet for vekst i den norske sjømatnæringen er enormt - dersom innovasjon kommer på agendaen. Tiden er overmoden for å tenke nytt.

Bli med på temaseminaret Innovasjon og design i sjømatindustrien fredag 31. mai. Her finner du program og påmelding.

Kontaktperson Hege Guttormsen

hege.guttormsen@abelia.no

+47 943 66 094